کد مطلب:34827
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
آيا اين سخن عدهاي كه ميگويند مقصود از خاتم در آية 40 سورة احزاب انگشتر است و هدف از تشبيه پيامبر به انگشتر، بيان موقعيت پيامبر در ميان ساير پيامبران مي باشد، صحيح است؟
اين تأويل به قدري سست است كه حتّي پايه گذار اين مسلك و حزب، در برخي از كتابهاي خود ناچار شده است كه خاتم را به همان معني صحيح خود تفسير كند و اين تأويل غلط را رها سازد. (اشراقات/292.)
تفسير خاتم به انگشتر، يك نوع خيالبافي است كه براي فريب دادن سادهلوحان صورت گرفته است و هرگز در لغت عرب معني واقعي«خاتم» انگشتر نيست؛ بلكه، به معني چيزي است كه با آن اسناد و دفاتر را مهر ميكردند و اگر به انگشتر نيز خاتم ميگفتند به اين دليل بود كه با آن نيز نامه و دفتر و سند را امضا و مهر ميكردند.
ما در تفسير قرآن هرگز حق نداريم از پيش خود براي لغتي معنايي بتراشيم، بلكه بايد از استعمالات رايج درميان عرب زبانان پيروي كنيم؛ در صورتي كه هيچ گاه در لغت عرب لفظ خاتم كنايه از زينت به كار نرفته و هرگز نميگويند فلاني خاتم خانوادة خود است و مقصود اين باشد كه او زينت آنهاست و اگر هدف از توصيف پيامبر به خاتميّت، بيان موقعيّت او درميان آنان بود و يا اينكه او زينت اين گروه است، لازم بود از استعمالات رايج در اين زمينه پيروي نموده و بگويد پيامبر اسلام «تاج» و «اكليل» انبياست.
چهارده قرن، همة مسلمانان جهان از اين لفظ همين معناي خاتميّت را فهميده اند و در احاديث اسلامي در بيان موقعيّت پيامبر نسبت به خاتميّت اين لفظ به كار برده شده است.
معارف اسلام
ايت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.